Czym jest Dolina Ekologicznej Żywności? „Dolina Ekologicznej Żywności” to pierwszy w kraju klaster zrzeszający różne podmioty działające na rzecz promowania i rozwoju żywności ekologicznej.
Co oznacza klaster? Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, zakładów działających w pokrewnych sektorach oraz związanych z nimi instytucji, np. uniwersytetów, jednostek badawczych i normalizacyjnych oraz stowarzyszeń branżowych.
Kiedy powstała Dolina? W styczniu 2010 r. Jak powstała Dolina? Koncepcja powołania Doliny Ekologicznej Żywności powstała w środowisku akademickim Lublina w 2004 r. W roku 2010 pozyskano środki finansowe na realizację projektu „Rozwój klastra Dolina Ekologicznej Żywności”. Koordynatorem projektu jest Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego (Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, 2007-2013).
W jakim celu powstała Dolina? Podstawowym celem Klastra DEŻ jest zbudowanie na terenie Polski Wschodniej ponadregionalnej platformy współpracy w zakresie rozwoju i promowania ekologicznych produktów żywnościowych.
Zasady działania klastra
Jak przystąpić do klastra? Klaster ma charakter otwarty i do jego struktur mogą przystąpić podmioty i organizacje wspierające rozwój rolnictwa ekologicznego i produkcję ekologicznej żywności na terenie Polski Wschodniej (z województw: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko – mazurskiego oraz podlaskiego).
Jakie korzyści daje przystąpienie do klastra?
1. Wsparcie promocyjne
- stałe wsparcie marketingowe i PR ze strony Biura Prasowego Klastra DEŻ prowadzonego przez agencję Vena Art z Lublina,
- działania reklamowe w prasie branżowej, ogólnopolskiej i lokalnej,
- kampanie emailingowe, w portalach tematycznych oraz na Facebooku,
- profesjonalne fotograficzne sesje produktowe,
- prezentacje produktów w trakcie ok. 35 spotkań EkoForów oraz konferencji prasowych (m.in. w PAP w Warszawie),
- promocja na stronie www.dolinaeko.pl oraz fan page „Żyję szybko, jem zdrowo” https://www.facebook.com/dolina.ekologicznej.zywnosci
2. Szansa na podniesienie kwalifikacji
- udział w szkoleniach i warsztatach organizowanych w ramach comiesięcznych EkoForów (np. PR i promocja firmy, pozyskiwanie środków na inwestycje),
- dostęp do portalu www.dolinaeko.pl (platforma wymiany wiedzy).
3. Możliwość korzystania z badań i ekspertyz naukowych
- badania laboratoryjne (np. na pozostałości substancji aktywnych w produktach),
- badania konsumenckie, rynkowe, itp.
4. Udział w imprezach promocyjnych i misjach gospodarczych
- gwarantowane miejsce dla ekspozycji oferty firmy w trakcie corocznych targów żywności ekologicznej „Biofach” w Norymberdze,
- udział w innych imprezach, m.in. „Polagra Food” w Poznaniu, „Natura Food” w Łodzi, EKOGALA” w Rzeszowie oraz „Organic Marketing Forum” w Warszawie.
Ważne: klaster jest organizatorem EkoForów, cyklicznych spotkań o charakterze informacyjno-warsztatowym odbywających się w województwach lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim, warmińmsko-mazurskim oraz podlaskim.
Efekty działalności klastra
1. Stały wzrost liczby członków – z 5 do 18 firm.
2. Podniesienie poziomu innowacyjności – łącznie 26 innowacji wdrożonych przez uczestników klastra.
3. Rozwój oferty produktowej – 6 uczestników stworzyło 13, a 5 „klastrowiczów” udoskonaliło 11 produktów i usług.
4. Stworzenie EkoBazaru – czyli przedwsięwzięcia handlowego umożliwiającego członkom klastra stałą obecnośc na rynku Lublina oraz ułatwiajacego rozwój wewnętrznych powiązań kooperacyjnych.
5. Rosnąca identyfikowalność klastra na rynku EKO – dzięki konsekwentnie prowadzonym działaniom innowacyjnym oraz promocyjnym.
Informacje dodatkowe
Co łączy Ekobazar i Dolinę? „Dolina Ekologicznej Żywności” jest patronem lubelskiego EkoBazaru.
To miejsce, gdzie „Klastrowicze” czyli firmy które przystąpiły do projektu, oferują swoje produkty klientom.
Co to jest „żywność ekologiczna”? Żywność ekologiczna to produkty o najwyższej jakości, smaczne i pełnowartościowe, o zbilansowanej zawartości składników pokarmowych bez szkodliwych dodatków chemii spożywczej i zanieczyszczeń chemicznych. Są wytwarzane na bazie płodów rolnych, jaj, mięsa, mleka i innych surowców pochodzących z gospodarstw stosujących naturalne metody produkcji (w tym nawożenia i ochrony roślin), bez modyfikacji genetycznych.
Produkty sprzedawane jako ekologiczne muszą posiadać etykiety poświadczające ich pochodzenie.
Na opakowaniach detalicznych produktów ekologicznych musi być umieszczone unijne logo, numer kodowy jednostki certyfikującej i adnotacja „Rolnictwo UE” lub „Rolnictwo Polska”. Jeśli produkt zawiera surowce wyprodukowane poza UE należy zamieścić informację – „Rolnictwo spoza UE”.
Ciekawostki o rynku EKO? Stale rosnąca świadomość konsumentów, moda na bycie EKO, wzrost obrotów na rynku EKO o 210 proc. od 2000 r., 600 proc. wzrost liczby polskich gospodarstw ekologicznych od 2004 r. Patrz: http://www.forbes.pl/rynek-zywnosci-ekologicznej,artykuly,135761,1,1.html
Więcej informacji na temat projektu
Koordynator projektu: Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy,
24-100 Puławy, ul. Czartoryskich 8, tel.: 81 8863421 w. 360, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kierownik projektu: dr Krzysztof Jończyk, tel.: 81 8863421 w. 360, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Biuro Prasowe: Vena Art Sp. z o.o., ul. Diamentowa 2, 20-447 Lublin,
tel.: 81 441 57 77, fax: 81 446 52 41, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.