Międzynarodowe Targi Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa „Grüne Woche” to jedna z największych na świecie tego typu imprez. Targi te, organizowane są każdego roku, w styczniu na terenach Targów Berlińskich. Pierwsze odbyły się 1926 r. Polska uczestniczy w tym wydarzeniu po raz 27.
W zakresie produktów rolno – spożywczych już od wielu lat Republika Federalna Niemiec jest głównym naszym partnerem handlowym.
W ubiegłym roku sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do Niemiec przekroczyła 3 mld EUR. Największym zainteresowaniem niemieckich konsumentów cieszą się wysokiej jakości, polskie produkty drobiowe i mleczarskie, ryby wędzone, soki i przetwory owocowe, a także wyroby piekarnicze i cukiernicze – podkreślił minister Kalemba częstując swojego gościa tradycyjnymi, wysokiej jakości, przysmakami z Polski.
W tym roku odbywa się 78. edycja berlińskiego Zielonego Tygodnia. Targowa oferta skierowana jest zarówno do zawodowców jak i amatorów. Producenci z ponad 50. krajów, prezentują swoje produkty, przede wszystkim wysokiej jakości żywność regionalną.
W tym roku Krajem Partnerskim targów jest Holandia, która występuje pod hasłem „Qualitat wachst in Holland” (Jakość rośnie w Holandii). Minister rolnictwa tego kraju Sharon Dijksma odwiedziła dziś polskie stoisko, gdzie wymieniła z ministrem Kalembą poglądy na temat współpracy w zakresie nauki i doradztwa. Warto uczyć się wzajemnie i wymieniać doświadczeniami – powiedział polski minister i zapewnił o współpracy w zakresie produkcji jabłek.
Grüne Woche to także ponad 300 imprez towarzyszących: sympozjów, prelekcji, seminariów. Jedną z nich jest przygotowywane przez polską Organizację Producentów Ryb Jesiotrowatych, seminarium pt. „Innowacje szansą na zrównoważone rybactwo”. Ta dwudniowa i impreza odbywa się pod honorowym patronatem ministra Stanisława Kalemby. Restytucja jesiotra, innowacyjne kierunki i osiągnięcia badań prowadzonych przez Morski Instytut Rybacki - PIB, alternatywne techniki rybackie w Morzu Bałtyckim, a także rozwiązania przyjęte przez Instytucje Zarządzające państw członkowskich dla wspierania projektów innowacyjnych to tylko niektóre z tematów omawianych podczas seminarium – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej sekretarz stanu Kazimierz Plocke. Wiceminister dodał, że mamy duże szanse, aby zadowolić konsumentów poprzez dostarczenie na stół dobrej polskiej ryby – jesiotra.
W tym roku hitem na polskim stoisku okazał się polski kawior, z polskiego jesiotra. Aby odbudować populację tej ryby, żyjącej w naturalnych warunkach morza bałtyckiego, najważniejsze będzie wdrożenie innowacyjnego programu badań naukowych realizowanego we współpracy polsko – niemieckiej – powiedział wiceminister Plocke.
Mało kto wie, że Polska jest producentem kawioru. Rocznie produkujemy około kilkuset ton tego specjału. Natomiast produkcja jesiotra w Polsce sięga około 400 ton rocznie. W 2004 roku, przed wstąpieniem do Unii Europejskiej, był to zanikający gatunek. Jesiotr łączy we wspólnych działaniach walki o jego restytucję Polskę, Niemcy i Litwę – podkreślił wiceminister.
Polskie Stoisko Narodowe znajduje się w hali 11.2. Jest tu stoisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także 12. stoisk wojewódzkich. W tym roku na targach swoje produkty prezentuje 100 polskich firm, w tym: 5. producentów ryb i produktów z ryb, 20. warzyw, owoców i przetworów owocowo – warzywnych, 2. sosów i majonezów, 8. alkoholi, 13. mięsa i wędlin, 11. miodów i produktów z miodu, 14. pieczywa, ciast i makaronów, 3. słodyczy, 3. oleju, 1. kawy i herbaty oraz 20 mleczarni.
Tradycyjnie już polskie wystąpienie odbywa się pod hasłem „Polska SCHMECKT !” (Polska smakuje !). W tym roku główny nacisk położony jest na promocję produktów regionalnych.
Targowi goście zachwyceni są także smakiem prezentowanych na polskich stoiskach produktów tradycyjnych - unikatowych, regionalnych wyrobów wytwarzanych od lat według oryginalnych receptur. Są wśród nich: wyroby piekarnicze, przetwory ekologiczne, wędliny, soki ze świeżych warzyw i owoców, miody, majonezy, sosy, sałatki, ryby, różnego rodzaju sery twarogowe, pleśniowe i wędzone, jogurty, a także wina i inne napoje alkoholowe.
Dużym zainteresowaniem cieszą się nie tylko degustacje i pokazy kulinarne, ale także pokazy układania kwiatów i organizowane tu prezentacje rękodzieła i kultury ludowej.
Zdjęcie i tekst: minrol.gov.pl