Łódź na trzy dni października (12-14.10.2012 roku) stała się Mekką dla wszystkich zainteresowanych zdrowym odżywianiem i naturalnym stylem życia. Natura Food to doroczne spotkanie przyciągające entuzjastów, poszukiwaczy dobrych smaków i wystawców z całego kraju. Jest kolorowo, interesująco i gwarno. Robiąc zakupy w sklepie nie zawsze zauważa się to co dobre i/lub nowe, a spotkanie takie pomaga rozeznać się w przebogatej ofercie rynkowej. I tym razem nie obeszło się bez zaskoczenia.
Zdrowie i natura to w dużej mierze ekologiczna żywność, choć nie tylko. Wśród wystawców znaleźli się także producenci i przetwórcy stawiający na jakość i dawne technologie oraz pochodzenie produktów (regionalne, lokalne). Były wędliny według starych receptur, promowano dziczyznę jako mięso bardziej naturalne, sery z mleka różnych zwierząt wytwarzane w gospodarstwach i lokalnych przetwórniach. Prezentowano produkty rolnicze, owoce i warzywa z ekologicznych gospodarstw i grup producenckich, zachęcano do kupowania bezpośrednio na miejscu lub z dostawą do domu. Na kilka elementów mniej popularnych, ale ważnych dla rolników, warzywników lub sadowników warto zwrócić uwagę.
Swoistą ciekawostką była prezentacja korzeni żeń-szenia uprawianych w Polsce. Okazuje się bowiem, że nasz klimat umożliwia taką uprawę, choć wymaga ona wytrwałości i cierpliwości, a sadzonki są dostępne w Polsce. O właściwościach tego korzenia nie trzeba zapewniać, choć stosowany jest głównie w medycynie dalekowschodniej. Na stoisku można było się wzmocnić napojem na bazie korzenia żeń-szeń.
Osoby zajmujące się produkcją roślinną zainteresować może także doskonale wszystkim znana roślina - róża, a właściwie róża pomarszczona (Rosa rugosa), która coraz bardziej jest postrzegana jako gatunek uprawny. Nad upowszechnieniem jej w żywieniu i suplementacji witaminą C pracuje od 35 lat Fundacja Ernesta Michalskiego „Polska Róża”.
Wiele osób nie wyobraża sobie jadłospisu bez produktów mlecznych. Firma Klimeko proponowała między innymi linię tradycyjnie wytwarzanych, bez obcych dodatków serów, jogurtów i masła. Jogurt naturalny tej firmy zawiera aż 9% bakterii L. casei i jest wytwarzany bez dodatku mleka w proszku. Zaskoczeniem dla niektórych smakoszy były sery twarogowe wędzone i panierowane tej firmy.
Wśród wielu wystawców oferujących ekologiczne soki i napoje wyróżniały się probiotyczne, czyli zawierające żywe kultury bakterii, produkty spożywcze bez konserwantów, aromatów i słodzików z serii Joy Day. W ofercie zaprezentowano koncentraty o różnych smakach, jak np. głóg, mięta, topinambur, chmiel, czy owoce lasu. Drugą propozycją były otręby probiotyczne pszenne, orkiszowe i pszenno-owsiane zalecane w wielu chorobach przewodu pokarmowego.
Dla spragnionych naturalnych antyutleniaczy doskonałym rozwiązaniem jest Licopen, napój zawierający barwnik z pomidorów połączony z sokami owocowymi. Ten smaczny i niekonserwowany gęsty przecierowy sok jest w pełni przyswajalny i chroni przed nowotworami.
Sok z jagód Acai także wzbudzał zainteresowanie, ale niestety owoce tego gatunku pochodzą z innej strefy klimatycznej i nie mogą być u nas uprawiane. Warto je jednak spożywać z powodu rozlicznych właściwości prozdrowotnych i rewitalizujących organizm.
Można było skosztować dżemów wytwarzanych w gospodarstwach. Niektóre miały interesujący smak, jak powidła śliwkowe z pieprzem czy wiśnie z imbirem (Owocowy Dom, Sad Danków). Wiele firm promowało swoje nierozcieńczane soki jabłkowe, jabłkowo-aroniowe i jabłkowo-warzywne bez obcych dodatków, pasteryzowane, jak np.”Owocowe Smaki”.
Gospodarstwa agroturystyczne zachęcały do odwiedzin lub jak na stoisku z Ponidzia do zakupu bezpośrednio w gospodarstwie owoców i warzyw z wysyłką kurierem do najdalszych zakątków kraju. Obecni byli przedstawiciele Maciejowego Sadu, „Nadwiślanki” Spółdzielni Producentów Owoców i Warzyw, Owocowego Domu, Polskiej Róży, „Pomorza” Grupy Producentów Owoców i Warzyw, VIN-KON-u – producenta win owocowych, Wiatrowego Sadu (sok jabłkowy z bzem czarnym), Warychowa (powidła z papierówki), VERO (sok jabłkowo-malinowy), BIO FOOD i inni.
Podczas targów Natura Food dokonano wyboru najlepszego produktu. Złoto w kategorii produktów certyfikowanych zdobył sok z kwaszonej marchwi firmy Bio Food, natomiast Ministerstwo rolnictwa i rozwoju Wsi uhonorowało pucharem ekologiczne wino z aronii, Aronica.
Sok z kwaszonych buraków wcale nie ustępował smakiem marchewkowemu i z pewnością ma także wiele prozdrowotnych właściwości.
Wystawie towarzyszyło forum na temat zdrowej żywności i inicjatyw promujących żywność ekologiczną i wartościową.
Do tematu wrócimy w kolejnych artykułach.